Wereldpremière voor de MAN eTGL op de IAA

Verschenen: 10 september 2024

MAN-vrachtwagenportfolio nu volledig elektrisch van 12 tot 42 ton

• MAN eTGL viert wereldpremière op de IAA 2024, verkoop start in april 2025
• MAN biedt nu een compleet portfolio van eTrucks van 12 tot 42 ton
• Nieuwe MAN eTGL-vrachtwagen van 12 ton met een laadvermogen tot 6,6 ton, een rijbereik van 235 kilometer en een oplaadtijd van slechts 30 minuten
• MAN eTGL breidt de al talrijke configuratievarianten van de eTruck uit met licht distributietransport

MAN Truck & Bus presenteert de nieuwe MAN eTGL op de IAA 2024. De elektrisch aangedreven vrachtwagen van 12 ton vervolledigt het portfolio elektrische vrachtwagens van MAN voor licht distributietransport. Met een rijbereik tot 235 kilometer, snelladen in ongeveer 30 minuten en een laadvermogen tot 6.600 kilogram, afhankelijk van het koetswerk, biedt hij de ideale combinatie voor stil, lokaal en CO2-vrij transport in de stedelijke goederenlogistiek voor voedselketens, retailers of de horeca. Samen met de eTGS en eTGX biedt MAN nu met de nieuwe eTGL het volledige portfolio van 12 tot 42 ton volledig elektrisch aan. Stedelijk distributietransport is een belangrijk startsegment geworden voor de overstap naar elektromobiliteit door verhoudingsgewijs lage rijbereikvereisten, de mogelijkheid om op te laden in depots op logistieke locaties en toenemende geluids- en uitstootbeperkingen voor vrachtwagens met verbrandingsmotoren in stadscentra.

“Met de nieuwe eTGL wordt MAN een echte totaalaanbieder op het gebied van elektromobiliteit. Van nachtelijke leveringen aan supermarkten tot zwaar langeafstandstransport, MAN biedt transportbedrijven emissievrije aandrijvingen uit één hand. De ongeveer 2000 bestellingen en aanvragen voor onze eTGX en eTGS laten al zien dat ons modulaire batterijconcept voor individuele inzet-, koetswerk- en bereikvereisten voldoet aan de behoeften van onze klanten. Met zijn hoge laadvermogen, korte oplaadtijden en optimaal rijbereik voor stadslogistiek legt de eTGL het laatste puzzelstukje van ons eTruck-portfolio”, zei Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, bij de presentatie van de nieuwe lichte, elektrische distributievrachtwagen.

De nieuwe MAN eTGL is gebaseerd op het beproefde model van 12 ton uit het dieselportfolio en maakt gebruik van dezelfde technische componenten als zijn ‘zware’ broers eTGS en eTGX: de twee batterijpacks die speciaal door MAN werden ontwikkeld voor bedrijfsvoertuigen en in de fabriek in Neurenberg worden geproduceerd zijn links en rechts op het frame gemonteerd en bieden een bruikbare capaciteit van 160 kWh. Het opladen gebeurt via een CCS-aansluiting met maximaal 250 kW in ongeveer 30 minuten (10% – 80%, 250 kW, 335 A) en is dus efficiënt tijdens rijpauzes.

De aandrijfeenheid, die bestaat uit een elektromotor en een versnellingsbak met twee versnellingen, is centraal in het frame geplaatst en levert een aandrijfvermogen van 285 pk of 210 kW naar de achteras via een cardanas. De wielbasis van 4500 mm, ontworpen voor uitzonderlijke manoeuvreerbaarheid in de stad, kan worden gecombineerd met koetswerklengtes van 6200 tot 7300 mm, die typisch zijn voor lichte dekzeilkoetswerken en aanhangwagens voor droog vervoer. De ruime dagcabine biedt hetzelfde rijcomfort als zijn tegenhanger op diesel: de bijzonder lage instap is ergonomisch ontworpen voor frequent in- en uitstappen en de vele gemakkelijk toegankelijke opbergvakken rond de bestuurder zorgen voor een snelle organisatie van vrachtdocumenten, notitieblok, tablet of smartphone en bieden de nodige oplaadaansluitingen. Het centrale, volledig digitale, 12,3 inch grote display geeft naast de gebruikelijke rijgegevens uitgebreide informatie over de laadstatus van de batterij, het rijbereik, de huidige energiebehoefte en de energierecuperatie.

Uitgebreid eMobility-advies en -diensten

Net als bij de MAN eTGX en eTGS is ook voor MAN eTGL-klanten 360° e-Mobility-advies beschikbaar: Advies over de overstap naar elektrische mobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de vereisten voor de laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod van MAN via partnerschappen met leveranciers van laadinfrastructuur. Daarnaast zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen beschikbaar die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van stedelijke distributielogistiek, evenals tal van digitale diensten voor het gebruik van de nieuwe kleine elektrische leeuw. Daartoe behoren de MAN eReadyCheck, waarmee klanten kunnen controleren hoe ze hun leveringsroute zuiver elektrisch kunnen rijden, het intelligente routeplanningssysteem MAN SmartRoute en MAN Charge&Go voor het gebruik van openbare laadpunten.

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This