Matrax bv en FGM presenteren de FGM 37 Lifting Tail

Verschenen: 20 augustus 2024

Hydraulische oprijklep aan de achterzijde

Matrax bv in Mill, officieel dealer van Goldhofer en FGM Trailers, heeft in samenwerking met het Italiaanse FGM Trailers een 3-assige FGM 37 oplegger ontwikkeld met lifting tail, en presenteert deze nu in Nederland. Dankzij deze oprijklep kunnen voertuigen worden geladen en gelost met een oprijhoek van slechts 12°.

FGM bouwt (semi-)diepladers en opleggers voor het transport van voertuigen. Het bedrijf investeert continu in innovatie waardoor de FGM-opleggers uitblinken in robuustheid en praktische bruikbaarheid.

De Lifting Tail is al eerder toegepast op trailers van FGM, maar nog nooit in Nederland. De Lifting Tail bestaat uit een hydraulische oprijklep aan de achterzijde van het voertuig, waarmee de traditionele rechtopstaande oprijbanen komen te vervallen. Hierdoor is een aanzienlijke brandstofbesparing mogelijk. De Lifting Tail van de FGM 37 heeft standaard tevens een unieke bijkomstigheid, namelijk het hydraulisch uitschuiven van extra rampen, waardoor een nog kleinere oprijhoek van 12° gecreëerd kan worden.

De Lifting Tail komt uit de voertuigtransport-range van FGM en is daarmee al een bewezen product. Uiteraard kan de oprijklep worden verlengd met aluminium oprijbanen, waardoor de oprijhoek nog minder wordt. Hierdoor is de Lifting Tail geschikt voor het transport van materieel met een zeer geringe bodemvrijheid. Er kan zelfs een klep geleverd worden die tot straatniveau zakt en waarbij de aluminium oprijbanen komen te vervallen – arbotechnisch erg interessant.

Technische gegevens FGM Type 37 met Lifting Tail (specificaties kunnen afwijken afhankelijk van de wensen van de klant)

  • 3-assige semi-dieplader, geschikt voor het transport van bijvoorbeeld wegenbouwmachines, hoogwerkers, graafmachines, heftrucks, wheelloaders etc
  • geconstrueerd van lichtgewicht SSAB staal, volledig thermisch verzinkt voor een lange levensduur
  • hydraulisch beweegbaar en uitschuifbaar achterzijde laadbed (Lifting Tail), optioneel dubbel uitschuifbaar tot grondniveau
  • 11 tons BPW assen met Knorr trommelremmen (wettelijk 10 ton gvw per as), laatste as naloopgestuurd
  • volledig luchtgeveerd, voorste as is een hefas
  • lengte zwanehals 3430 mm, schotelhoogte 113 cm, maximale schoteldruk 18 ton
  • bedlengte 9920 mm + 4000 mm uitschuifbaar (andere lengtes mogelijk op klantspecificatie)
  • vloerhoogte 900 mm
  • breedte laadbed 2540 mm
  • Aspöck elektrische installatie
  • hydraulische functies worden aangestuurd door middel van een elektro-hydraulisch aggregaat en NATO-aansluiting
  • eventueel leverbaar met huifoverkapping

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This