FUSO lanceert de geheel nieuwe Canter, met verbeterde veiligheid, comfort en zowel de Canter- als de eCanter-modellen

Verschenen: 14 juni 2024

Florian Schulz, Hoofd Verkoop, Marketing en Klantendiensten FUSO Europe: “Dankzij de kleinste draaicirkel in zijn klasse, zijn hoge laadvermogen en zijn veelzijdigheid is de iconische FUSO Canter al tientallen jaren een internationaal bestseller onder de lichte vrachtwagens. Sinds de marktintroductie in 1963 zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljoen FUSO Canters geproduceerd. We zijn verheugd onze klanten nu een significante upgrade te kunnen bieden op het gebied van veiligheid en comfort.”

Het FUSO, een merk van Daimler Truck, kondigt een uitgebreide update aan van de populaire lichte vrachtwagen Canter. In de geheel nieuwe Canter (voor de varianten van 6,0, 7,5 en 8,55 ton) zijn extra veiligheids- en comfortfuncties standaard beschikbaar. Bovendien is het interieur volledig opnieuw ontworpen. Het volledig elektrische zuster model eCanter zal ook verschillende updates ontvangen en zal beschikbaar zijn in nog meer varianten, wat de verscheidenheid aan toepassingen verder zal vergroten. Florian Schulz, Hoofd Verkoop, Marketing en Klantendiensten FUSO Europe: “Dankzij de kleinste draaicirkel in zijn klasse, zijn hoge laadvermogen en zijn veelzijdigheid is de iconische FUSO Canter al tientallen jaren een internationaal bestseller onder de lichte vrachtwagens. Sinds de marktintroductie in 1963 zijn er wereldwijd meer dan 4,5 miljoen FUSO Canters geproduceerd. We zijn verheugd onze klanten nu een significante upgrade te kunnen bieden op het gebied van veiligheid en comfort.” Het nieuwe model zal vanaf eind zomer 2024 worden geproduceerd voor de Europese markten.

Topprioriteit voor veiligheid en comfort: talrijke innovaties in de geheel nieuwe FUSO Canter

De update van de Canter is direct zichtbaar in het interieur: de volledig opnieuw ontworpen cabine is nu gebaseerd op de cabine van de eCanter en creëert een moderne uitstraling die de nieuwe uitrustingsdetails op een functionele en aantrekkelijke manier integreert. Het middelpunt is de 6,95-inch touchscreen-radio, die gemakkelijk toegankelijk is vanaf de bestuurders- en passagierszijde. De nieuwe Canter heeft DAB+ radio-ontvangst en Apple CarPlayTM/Android Auto. Een gebruiksvriendelijk multifunctioneel stuurwiel maakt eenvoudige bediening van het nieuwe digitale LCD-instrumentenpaneel mogelijk. De nieuwe Canter-cabine, die sinds 2011 zijn eerste uitgebreide update heeft ondergaan, blijft natuurlijk trouw aan zijn eerdere voordelen: de beproefde geluidsisolatie zorgt voor een indrukwekkend laag geluidsniveau in het interieur. Bestuurders waarderen het goede zicht rondom, de lage instaphoogte en de gemakkelijke doorloopmogelijkheid van de Canter-cabine.

Bovendien is de brandstoftank van de Canter nu gemaakt van robuust kunststof. De boordgereedschappen en krik zijn nu opgeborgen in externe dozen op het frame. De FUSO Canter zal ook standaard worden uitgerust met een vlootbeheerinterface.

De Canter heeft een letterlijke 360-graden update ondergaan op het gebied van veiligheidssystemen. Extra sensoren en camera’s, gecombineerd met in totaal acht nieuwe of bijgewerkte veiligheidssystemen, zorgen voor de bescherming van inzittenden en weggebruikers in alle richtingen van het voertuig. In vergelijking met het vorige systeem kan Active Brake Assist 6 (ABA 6) niet alleen bewegende en stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers detecteren, maar ook fietsen en stilstaande voetgangers. Het Blind Spot Information System (BSIS) zorgt voor de veiligheid van weggebruikers naast het voertuig. Vier sensoren breiden het bestaande waarschuwingsgebied uit, waarin het systeem weggebruikers in de “dode hoek”-zone en daarbuiten kan detecteren. Het systeem kan dienovereenkomstig een akoestische waarschuwing geven. Een gekleurd driehoekje aan de binnenkant op de voorruitstijlen kan een extra visuele waarschuwing geven. Aan de voorkant kan de Front Protection Assist visuele en akoestische waarschuwingen geven bij snelheden onder de 10 km/h als er voetgangers of fietsers direct voor het voertuig zijn. De nieuwe FUSO Canter heeft standaard een Attention Assist-functie, die de bestuurder kan waarschuwen voor onoplettend en opvallend rijgedrag en een pauze kan suggereren.

Het Intelligent Speed Assistance-systeem kan de snelheid van het voertuig bewaken, de huidige snelheidslimiet op het display weergeven en is in staat de bestuurder visueel en akoestisch te waarschuwen als deze limiet wordt overschreden. De nieuwe Canter is ook uitgerust met een camera achter het voertuig, die mensen of objecten achter het voertuig zichtbaar kan maken voor de bestuurder op een display. Een andere nieuwe functie in de Canter is een waarschuwingssysteem dat is verbonden met bandenspanningssensoren, die zowel de bandenspanning als de temperatuur in elk wiel kunnen weergeven en de bestuurder kunnen waarschuwen bij een overeenkomstig drukverlies. Het noodstopsignaal is actief bij snelheden boven de 50 km/h. In het geval van een plotselinge remming kan het systeem de waarschuwingslichten activeren om het achteropkomende verkeer te waarschuwen en aanrijdingen te voorkomen.

Naast de acht bovengenoemde veiligheidsfuncties heeft de nieuwe Canter standaard een interface voor een alcoholslot. Hiermee kan de voertuigexploitant alcoholmeetinstrumenten aansluiten die op de markt verkrijgbaar zijn.

FUSO eCanter Update 2024

Naast de bovengenoemde veiligheidsfuncties zal de volledig elektrische eCanter een aantal andere innovaties ontvangen. Het nieuwe voertuig zal bijvoorbeeld cruise control hebben, die via het multifunctionele stuurwiel kan worden bediend. In de toekomst zullen de LED-achterlichten van het voertuig sequentieel oplichten wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd (“sequentiële richtingaanwijzer”).

De al buitengewoon veelzijdige eCanter kan nu op nog meer verschillende manieren worden gebruikt. In plaats van de vorige 42 varianten, kan de klant nu kiezen uit 46 varianten met 3 verschillende batterijconfiguraties op verschillende wielbases. Vanaf maart volgend jaar zullen ook nieuwe chassisconfiguraties beschikbaar zijn voor de eCanter. Omdat de hoogspanningsbatterij op verschillende posities in het chassis kan worden geplaatst, zullen in de toekomst ook kraan- of palletwagenopbouwen mogelijk zijn.

 

 

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This