E.ON en MAN bouwen openbaar oplaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens in Europa

Verschenen: 12 juli 2024

  • Partnerschap levert belangrijke bijdrage aan het behalen van emissiedoelstellingen voor zware bedrijfsvoertuigen, duurzame logistiek en groene toeleveringsketens
  • Oplaadnetwerk voor elektrische vrachtwagens omvat ongeveer 400 oplaadpunten op ongeveer 170 locaties in Europa
  • Grootste openbare oplaadnetwerk voor elektrische bedrijfsvoertuigen tot nu toe in Duitsland, met ongeveer 125 locaties
  • Eerste vestiging opent dit jaar – ongeveer 80 vestigingen zullen tegen eind 2025 gebouwd worden

E.ON en MAN Truck & Bus zetten samen een beslissende stap voorwaarts in de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur voor bedrijfsvoertuigen in Duitsland en Europa. Als onderdeel van hun nieuwe samenwerking zullen het energiebedrijf en de bedrijfsvoertuigenfabrikant ongeveer 170 locaties opzetten met ongeveer 400 openbare oplaadstations voor elektrische vrachtwagens in heel Europa. E.ON en MAN investeren in de nieuwe oplaadstations, die langs het bestaande MAN-servicenetwerk zullen worden gebouwd en ook bedrijfsvoertuigen van andere fabrikanten zullen kunnen opladen. Alleen al in Duitsland zijn ongeveer 125 locaties gepland. Hierdoor ontstaat het grootste landelijke openbare oplaadnetwerk voor zware bedrijfsvoertuigen in het land tot nu toe. Bijkomende stations worden stapsgewijs gerealiseerd in andere Europese landen.

“Europa heeft zichzelf tot doel gesteld om de uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen tegen 2040 met 90 procent te verminderen. Elektrische mobiliteit is een centrale sleutel om dit doel te bereiken”, zegt Leonhard Birnbaum, CEO van E.ON. “We investeren fors om de infrastructuur voor elektrisch vrachtvervoer een beslissende impuls te geven en de koers uit te zetten voor duurzame logistiek en groene bevoorradingsketens. Bijna alle grote fabrikanten richten hun ontwikkelingsinspanningen nu op elektrische mobiliteit. Voor de definitieve doorbraak hebben we een krachtige oplaadinfrastructuur nodig die ontworpen is op Europese schaal. We zijn verheugd dat we samen met MAN het voortouw kunnen nemen.”

Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, voegt hieraan toe: “Om de mobiliteitstransitie tot een succes te maken, hebben we in Europa tegen 2030 ongeveer 50.000 oplaadpunten voor zware bedrijfsvoertuigen nodig. Als fabrikant van elektrische vrachtwagens dragen we hier natuurlijk aan bij. Ik ben blij dat E.ON nu een sterke partner is voor de elektrificatie van onze servicelocaties. Op die manier leggen we nog een eerste steen voor een openbaar oplaadnetwerk. We hebben echter nog steeds dringend de steun van beleidsmakers nodig om dit netwerk op grote schaal op te bouwen.”

De nieuwe vestigingen zullen zich bevinden op strategisch geselecteerde MAN servicelocaties, voornamelijk in industriegebieden met veel vrachtwagens of in de buurt van snelwegen. Dit betekent dat openbaar opladen gemakkelijk geïntegreerd kan worden in de dagelijkse activiteiten. De lay-out van de vestigingen is speciaal ontworpen voor het opladen van elektrische bedrijfsvoertuigen: Dit omvat een doorrijvoorziening door het oplaadstation, zodat vrachtwagens en bussen niet hoeven te manoeuvreren. Waar mogelijk worden de stations geïnstalleerd in gebieden die gescheiden zijn van de MAN serviceactiviteiten – met aparte in- en uitgangen voor het oplaadgebied – om ervoor te zorgen dat ze toegankelijk zijn voor het publiek, ongeacht het merk van het voertuig. Overdag profiteren chauffeurs ook van de bestaande infrastructuur, zoals sanitaire voorzieningen en recreatieruimtes. De vestigingen worden modulair gebouwd. Als eerste stap zal elke vestiging uitgerust worden met meerdere oplaadstations van 400 kW. Hierdoor kan een gemiddelde elektrische vrachtwagen in ongeveer 45 minuten opgeladen worden voor een actieradius tot 300 kilometer. Later zullen de vestigingen geüpgraded worden naar het MCS megawatt oplaadsysteem.

Industrie-overschrijdende verbintenis om de uitbreiding van laadinfrastructuur voor vrachtwagens te versnellen

De eerste 80 vestigingen van het nieuwe oplaadnetwerk moeten tegen eind 2025 gebouwd zijn. Sukhjinder Singh, CEO van de dochteronderneming van E.ON, E.ON Drive Infrastructure: “Het partnerschap met MAN Truck & Bus is een belangrijke mijlpaal op weg naar een duurzame toekomst voor zwaar transport. Door het uitgebreide servicenetwerk van MAN te combineren met de expertise van E.ON op het gebied van oplaadinfrastructuur, stellen we een nieuwe norm voor elektromobiliteit in de bedrijfsvoertuigensector. “Friedrich Baumann, lid van de Executive Board voor Sales & Customer Solutions bij MAN Truck & Bus SE: “Met onze nieuwe eTruck starten we dit jaar met de serieproductie van een voertuig dat geschikt is voor bijna alle toepassingen. De reacties waren erg positief. De juiste oplaadinfrastructuur zal echter uiteindelijk bepalen of onze klanten daadwerkelijk overstappen van diesel op elektrische aandrijving. Ik ben dan ook verheugd dat we de elektrificatie van ons servicenetwerk nu samen met E.ON aanpakken.”

De politieke doelen voor het decarboniseren van transport in Duitsland en Europa zijn duidelijk: de Duitse regering wil de uitstoot van broeikasgassen door vrachtverkeer in Duitsland met 55% verminderen tegen 2030 en klimaatneutraal zijn tegen 2045. De EU is onlangs overeengekomen om de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen tegen 2035 met 65% en tegen 2040 met 90% te verminderen ten opzichte van de uitstoot in 2019. Tegen deze achtergrond investeert de industrie zwaar in voertuigen en infrastructuur.

De elektrificatie van de productportefeuille van MAN vordert gestaag. De eerste productieklare elektrische vrachtwagen met een dagelijkse actieradius tot 800 kilometer staat in de startblokken voor 2024. Het bereik van de elektrische stadsbus wordt volgend jaar uitgebreid door een productupdate. MAN is ook van plan om zijn eerste testvloot van elektrische bussen in 2025 op de weg te zetten. Ondertussen biedt E.ON, als totaalleverancier van elektromobiliteit en oplaadoplossingen, al toegang tot een uitgebreid netwerk van meer dan 500.000 oplaadpunten voor auto’s in heel Europa. Bedrijven en gemeenten profiteren ook van op maat gemaakte oplaadinfrastructuur en elektrificatiestrategieën voor hun wagenparken. E.ON brengt ook zijn expertise in op het gebied van financiering, locatieanalyse en netkoppeling. Netwerkuitbreiding en digitalisering zijn niet alleen essentieel voor de toekomstige levering van hernieuwbare energie, maar ook voor een efficiënte oplaadinfrastructuur.

Meer nieuws

Atlas Safety Shoes: Blijf fit met inlegzool op maat

Atlas Safety Shoes: Blijf fit met inlegzool op maat

Atlas Safety Shoes introduceert Fit Insole, een individueel op maat gemaakte inlegzool voor werkschoenen. Voor maximale ondersteuning en stabilisatie, zo blijf je de hele dag fit. Geschikt voor Atlas werkschoenen in de bouw, logistiek, transport en de agrarische-,...

Volvo lanceert elektrische vrachtwagen met een bereik van 600 km

Volvo lanceert elektrische vrachtwagen met een bereik van 600 km

Tot 600 km met één enkele laadbeurt. Zo ver zal de volgende generatie van zware elektrische vrachtwagens van Volvo Trucks kunnen rijden. Het grotere bereik betekent een doorbraak voor langeafstandsvervoer zonder uitlaatemissies. De elektrificatie van zware...

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux intensiveren samenwerking

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux intensiveren samenwerking

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux kondigen met trots de intensivering en uitbreiding van hun jarenlange samenwerking aan. Dit strategische initiatief onderstreept Jungheinrichs streven om totaaloplossingen te bieden. In 2014 lanceerde Jungheinrich België de webshop...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This