De nieuwe Volvo FH16: meer kracht – minder brandstof

Verschenen: 12 juni 2024

De nieuwe Volvo FH16 is de krachtigste vrachtwagen van Europa, maar ook zeer brandstofefficiënt – en hij kan rijden op 100% hernieuwbare brandstoffen. Tests op de weg bevestigen dat de geheel nieuwe motor in de FH16 5% betere brandstofefficiëntie en lagere uitstoot bereikt, terwijl hij 7% meer koppel toevoegt – een combinatie die de efficiëntie en productiviteit verhoogt voor de meest veeleisende transporttaken.

 

De geheel nieuwe D17-motor van Volvo in de iconische Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste transportopdrachten om uitstekende prestaties en duurzaamheid te leveren. Vergelijkend met zijn voorganger, voegt de nieuwe Volvo FH16 van 17 liter en 780 pk 7% meer koppel toe terwijl hij 5%* minder brandstof verbruikt en minder kooldioxide uitstoot.

De geheel nieuwe motor is ook beschikbaar in de nieuwe Volvo FH16 Aero, die een nog betere brandstofefficiëntie biedt wanneer hij wordt gecombineerd met de aerodynamische vrachtwagencabine.

“Onze ingenieurs hebben een motor geleverd die het hoogste koppel en vermogensniveau van alle Europese vrachtwagens combineert met superieure brandstofefficiëntie. De feiten spreken voor zich – meer koppel en vermogen met aanzienlijke besparingen op brandstof en CO2 is een fantastisch resultaat. Dit betekent dat onze klanten hun opdrachten efficiënter en productiever kunnen uitvoeren”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Productmanagement en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

Deze geheel nieuwe brandstofefficiënte motor is een voorbeeld van Volvo Trucks’ voortdurende streven om het brandstofverbruik en de koolstofemissies van bestaande aandrijftechnologieën te verminderen, naast het introduceren van nieuwe technologieën.

Drie vermogensniveaus

De nieuwe 17-liter Euro 6-motor van Volvo is beschikbaar in drie vermogensniveaus; 600 pk, 700 pk en 780 pk. Koppelniveaus zijn verhoogd tot 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. De versnellingsbak is bijgewerkt om tot 3800 Nm te kunnen verwerken, en de interne efficiëntie van de versnellingsbak is verder verbeterd in de 3000 Nm en 3400 Nm versies.

Gecertificeerd voor biobrandstof

De nieuwe D17-motor is gecertificeerd om op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) te rijden in alle vermogensklassen. De 700 pk versie is ook gecertificeerd om op 100% biodiesel (B100) te rijden. De Volvo FH16 en FH16 Aero met de geheel nieuwe D17-motor zijn vanaf midden 2024 te bestellen en de productie begint in de tweede helft van 2024.

*testresultaat op de weg D17 780 pk vs D16 750 pk, 55T GCW

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This