De 10de Scania voor BISA

Verschenen: 7 juni 2023

Een nieuwe P370 6×2 doet zijn intrede in het park van de in Eupen gevestigde vzw BISA. Een voor 100% uit Scania’s bestaand park dat getuigt van de gehechtheid en trouw aan het Scandinavische merk van het bedrijf dat gespecialiseerd is in de sociale economie. De nieuw vrachtwagen zal ingezet worden voor het ophalen van groenafval.

 

BISA staat voor ‘Betrieb zur Integration, Schaffung von Arbeitsplätzen und Ausbildung’. Het in Eupen gevestigde bedrijf is dus gespecialiseerd in de sociale economie, met jobcreatie en de integratie van mensen als uitgangspunten. Op dit moment werken er 21 mensen met een contract van onbepaalde duur, met daarbovenop ook nog eens een tiental medewerkers die gestuurd worden door de OCMW’s uit omliggende gemeenten. Zij hebben geen recht meer op een werkloosheidsuitkering en moeten begeleid worden naar de arbeidsmarkt. “De activiteit van BISA bestaat uit het ophalen van groenafval en huisvuil in een straal van een dertigtal kilometer rond onze vestigingsplaats,” zegt Daniel Franken, die de VZW beheert. “Een contract dat ons verbindt met niet minder dan 8.500 burgers, waarvan we de afvalcontainers wekelijks bij hen thuis gaan legen. Het groenafval dat we ophalen, wordt samen met het afval van de gemeenten die bij ons klant zijn, gecentraliseerd op onze site en daar verhakseld, gezeefd en omgezet in compost voor particulieren, tuinbedrijven of landbouwbedrijven.”

 

Ophaalmissie

 

Om deze activiteiten tot een goed einde te brengen, beschikt BSA over een vloot van 8 eigen vrachtwagens, waarbij het enkel gaat om bakwagens van Scania. Vier exemplaren zijn uitgerust voor het ophalen van huisvuil, drie voor groenafval en één voor het transport van containers.

Het nieuwste exemplaar, dat net afgeleverd werd door Scania-concessiehouder Scantec in Eupen, is een P370 6×2 met DC 13 motor en een automatische versnellingsbak, voorzien van een Rotopress-opbouw van Faun.

“Deze Scania komt in dienst in onze vloot voor het ophalen van groenafval, waarbij hij een carrière start van huis-aan-huistrajecten met een gemiddelde jaarkilometrage van 12.000 tot 15.000 km, en dat gedurende een tiental jaar,” verduidelijkt Daniel Franken.

Net als elke vrachtwagen van BISA zal deze P370 voornamelijk bestuurd worden door twee chauffeurs die de VZW opleidt om het materieel te respecteren om ervoor te zorgen dat het in de beste omstandigheden oud wordt. De vrachtwagens worden sterk op de proef gesteld door voortdurende start-stopverkeer die de activiteit met zich meebrengt, maar BISA is er bijzonder tevreden over.

 

Uitzonderlijke service bij Scantec

 

“Dat we vandaag onze 10de Scania in ontvangst nemen, is geen toeval,” vertelt de beheerder van BISA enthousiast. “Natuurlijk zijn de producten zelf kwalitatief hoogstaand, en werden we nog nooit in negatieve zin verrast. Maar we krijgen vooral ook een uitstekende service van onze buren bij Scantec. Ze zijn zich bewust van de mobiliteitsverplichtingen die onze vuilnisophalingen met zich meebrengen: we kunnen ons nooit veroorloven om de vuilniscontainers gevuld langs de weg te laten staan… Scantec staat dus altijd ter beschikking en slaagt er systematisch in om op korte termijn voor oplossingen te zorgen. En zelfs als we een probleem hebben met de opbouw, die niet hun verantwoordelijkheid is, doen ze er alles aan om ons te helpen! Omdat ze Duitstalig zijn, verloopt de communicatie met onze vaak Duitstalige chauffeurs bovendien perfect in geval van problemen.” Met zo’n vertrouwensband lijdt het geen twijfel dat BISA ook aan Scania zal denken wanneer het in de waarschijnlijk niet al te verre toekomst kiest voor alternatieve aandrijvingen. Daniel Franken testte trouwens al een 100% elektrische Scania…

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This