Thermo King introduceert E-COOLPAC-batterijoplossingen voor koelunits voor vrachtwagens, opleggers en scheepscontainers

Verschenen: 12 september 2024

Directe emissievrije en platformonafhankelijke batterijtechnologie om koelwagens en opleggers te elektrificeren en een duurzame elektrische gensetoplossing te bieden voor gekoelde zeecontainers.

Thermo King®, toonaangevend in oplossingen voor transporttemperatuurregeling en een merk van Trane Technologies, heeft vandaag de nieuwe E-COOLPAC-batterijoplossingen aangekondigd. Het project is het resultaat van een partnerschap tussen Thermo King en AKSA (AKSA Würenlos AG), een Zwitserse ontwikkelaar en fabrikant van energiesystemen die de batterijen heeft getest en geproduceerd.

De E-COOLPAC is een batterijtechnologie zonder directe emissie waarmee klanten hun koelwagens en opleggers kunnen elektrificeren en kunnen gebruiken als batterij Genset voor gekoelde zeecontainers. De E-COOLPAC biedt een reeks batterijmodules, evenals uitbreidingspakketten om vermogen te leveren variërend van 15 kWh tot 105 kWh. E-COOLPAC-batterijen kunnen worden gemonteerd of achteraf worden ingebouwd in hybride, LNG-, elektrische of dieselaangedreven vrachtwagens, opleggers en scheepscontainerchassis, waar momenteel een generatorset in past.

De batterijpakketten zijn compatibel met kopschot- en onderbouwkoelunits voor vrachtwagens en opleggers, waaronder zelfaangedreven, voertuigaangedreven Thermo King-koelunits en geselecteerde Frigoblock-oplossingen. E-COOLPAC is ook compatibel met Marine koelunits van Thermo King, waaronder CFF en Magnum Plus, evenals andere merken ISO1496-2-koelunits.

“Samen met AKSA hebben we decennia aan industriële inzichten en expertise gecombineerd en zeer efficiënte, betrouwbare en flexibele oplossingen gecreëerd om de transportkoeling te elektrificeren”, aldus Eneko Fernandez, Truck Product Leader bij Thermo King. “Onze focus was om een product te leveren dat robuustheid en kwaliteit biedt, getest en gevalideerd volgens strikte normen. Met E-COOLPAC kunnen onze klanten hun vrachtwagen-, oplegger- en containervloot upgraden om te voldoen aan ultralage en nul-emissiezones, dieselverbodsgebieden en PIEK-gebieden (laag geluidsniveau). De modulariteit van het ontwerp maakt de investering van klanten ook toekomstbestendig, waardoor ze de gemoedsrust krijgen dat ze hun batterijbereik op elk moment kunnen uitbreiden als hun behoeften veranderen.”

De compacte afmetingen van de E-COOLPAC omvatten alle vermogenselektronica, bedieningselementen en batterijmodules in hetzelfde pakket, of het nu om het model van 15 kWh, 20 kWh, 25 kWh of 35 kWh gaat. Alle units zijn voorzien van dezelfde robuuste externe behuizing en delen dezelfde modulaire componenten. De basisunit kan op elk moment worden gekoppeld met plug-and-play-batterij-uitbreidingsmodules. Batterij-uitbreidingsmodules leveren 35 kWh of 70 kWh extra bovenop uw basis van 35 kWh, waardoor het vermogen wordt verhoogd tot 70 kWh of maximaal 105 kWh. Batterij-uitbreidingsmodules bevatten alleen de batterijcellen en een batterij management systeem (BMS), aangezien ze gebruik maken van de bedieningselementen en vermogenselektronica van de basisunit.

“Transporteurs van gekoelde zeecontainers die van haven naar distributiecentrum opereren of dagelijks koelcontainertransport uitvoeren, kunnen E-COOLPAC gebruiken als alternatief voor diesel Gensets om hun uitstoot te verminderen en te voldoen aan de lokale regelgeving”, aldus Peter Hansen Senior Product Manager bij Thermo King Global Marine, Rail and Bus. “De E-COOLPAC biedt een stroombron voor koelcontainers wanneer ze niet zijn aangesloten op net- of scheepsstroom en past op zowel een EU-flexi-chassis als een EU-skeleton-chassis (zij- of middenmontage).”

Om klanten in staat te stellen hun activa te monitoren en de activiteiten te optimaliseren, maakt E-COOLPAC gebruik van een telematicasysteem waarmee ze realtime en historische gegevens over de locatie van het voertuig, de werking van de E-COOLPAC-eenheid, de laadstatus van de batterij en meer kunnen bekijken en analyseren.  Bestuurders kunnen de unit ook monitoren en besturen met een intuïtief bedieningspaneel, waardoor de ze de batterijstatus kunnen controleren, de laadstroom beperken, de werkfrequentie kunnen wijzigen tussen 50 Hz en 60 Hz, en bedrijfsalarmen kunnen ontvangen.

De batterijpakketten kunnen worden opgeladen via standaard commerciële/licht-industriële elektriciteitsnetten of een type 2/type 3-laadstation voor elektrische voertuigen (EV).

Het leveren van elektrische oplossingen voor gekoeld transport maakt deel uit van de algemene aanpak van Thermo King en Trane Technologies om CO2-emissies te verminderen. Het helpt bij het bereiken van de Duurzaamheidsverplichtingen voor 2030, waaronder de Gigaton Challenge om de uitstoot van broeikasgassen door klanten met 1 miljard ton te verminderen.

Meer nieuws

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

MAN’s hTGX wins 2025 Truck Innovation Award

The MAN hTGX – a heavy-duty truck with a hydrogen combustion engine – has won the 2025 Truck Innovation Award. The International Truck of the Year journalists presented Alexander Vlaskamp, CEO of MAN Truck & Bus, with the prestigious award during the IAA...

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen is Bus of the Year 2025

Tests to select the Bus of the Year 2025 took place in May in Kladno, near Prague (Czech Republic). Five excellent candidates were competing for the most important distinction in the bus industry: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro...

Onze berichten per jaartal

Wenst u deze nieuwsberichten rechtstreeks in je mailbox te ontvangen?

* indicates required
Share This